söndag 14 januari 2024

Bakteriell modic

 

Efter att jag fått veta vad Modicförändringar var av en sjukgymnast, gick jag således hem och googlade. Hittade Modickliniken i Odense rätt omgående och gjorde självtesten på deras sida, allt stämde in på mej. Tog kontakt med dom och skickade min MR på USB till dom i augusti. Fick svar rätt omgående med bekräftelse att mina förändringar var bakteriellt betingade och gick att behandla med god prognos med Antibiotika. Jippey! 

Jag förstod rätt snart efter att jag fått mitt svar från Modic Kliniken om bakteriella förändringar att detta var något som var totalt tabu att prata om i Sverige. Det var locket på överallt. Tvärtyst. 

Argumenten jag fick slängda i ansiktet av läkare och kiropraktor med flera var att detta var en högst tveksam experimentell behandling, och mycket mummel om antibiotikaresistens. Det sades även att mina problem var psykiska, eller att smärtorna kom av stress. Flera påstod även att modicförändringar inte orsakar smärta, och att det går över av sig själv. Vissa ansåg att det är problematiskt och misstänksamt att klinikerna tar betalt för behandlingarna... (Va? Vilken annan klinik/forskare/sjukhus jobbar gratis? )

Är modic då en sjukdom eller är det egentligen bara inbillning alltsammans?

Om man ser på MR bilden  (min rygg) så ser man gråa fält i kotorna, det är vätska/fett, som alltså i mitt fall är ca 75% av L5 och S1. Konsistensen är som sylt ungefär.


 



Ovan är en skärmdump på en modell på modic förändringar i en kota. 

Om det är bakterier som är orsaken till modicförändringarna så kan man se frätskador på benvävnaden, eftersom bakterierna utsöndrar organisk syra, som fräter på benet, kroppen utsöndrar TNF/Alfa (sårvätska) som samlas i kotan,  frätskadorna försvagar benet och när man belastar ryggen så uppstår microfrakturer i kotan. Det växer även ut smärttrådar inne i kotan. (bilder lånade från epainassist.com och www.necksolutions.com)




Jämför nu med de gråa områderna på min MR bild.

Modic gör inte ont? Eller hur.. Psykologiskt närmare bestämt...? 

Modikkliniken beskriver granskningen av min MR ovan enligt nedan (lite förkortat och översatt från danska):

"Modicförändringar L5/S1 storlek 4+4 på skala 0-4. Det ses på samma nivå svår disk degeneration och svåra ändplatteförändringar, och ärrvävnad efter tidigare prolaps. På nivå L3/L4 i storlek 3+1 och lätt disk degeneration... Förändringarna är med all sannolikhet bakteriellt utlösta..."

Bakterien i disken heter "Propionebacterium acne" och producerar alltså organisk syra (bajs) som fräter sönder benstrukturen. 


Den goda nyheten om man har bakteriell Modic är att den går att behandla med antibiotika och ca 80% svarar bra på behandlingen. Man kan ju undra varför dom andra 20% inte blir bättre, och det är synd att ingen forskar på detta. Kruxet är för antibiotikan att nå in i disken, där det inte finns något syre och blodtillförsel. Alternativen vad jag har kommit fram till är i dag är antingen en kur antibiotika på 100 dagar med tillhörande vila och andra medikamenter, eller att operera bort disken/protes/steloperera. Jag har sett att det pågår forskning i Storbrittannien om att spruta en antibiotikablandning rakt in i disken men det är på försöksstadiet ännu. När bakterierna dör efter 6-8 veckor med antibiotika, slutar dom producera syra. Därefter skall microfrakturerna och benmärgen läka och även täckplattorna på kotorna. Detta pågår under hela första året. Själva behandlingen är 2 år och det finns vilo/träningsprogram som man skall följa för bästa utfall, samt ett antal andra tillskott för mage och återhämtning. 

Den dåliga nyheten om du är svensk är att behandlingen är högst kontroversiell och en vanlig läkare kommer inte ens vilja diskutera en sådan behandling. Majoriteten av läkarna vägrar ta till sig ny forskning och utveckling, trots MÄNGDER av försök och tester, så hänvisar dom till några få studier som inte är utförda på rätt sätt och med rätt mängd antibiotika och viloprogram. 

Man kan även notera att dessa anti-artiklar är skrivna av ett antal större inrättningar som säkert inte är intresserade av att antalet operationer minskar (vad fakturerar man för en steloperation?), och inte heller att man kan behandla ryggproblem på annat sätt än operation. En ortoped vill operera helt enkelt, och eftersom modic inte heller är reumatiskt, så har det helt ramlat mellan stolarna i Sverige.

Jag är övertygad om att det finns läkare som vill hjälpa, men ingen vågar sticka ut näsan och ta en smäll från sina kollegor som nu har bestämt att Modic inte gör ont, inte behöver utredas mera och inte behövs botas. Inte att förglömma skicka folk till psykologen onödan för att prata om deras ryggont. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.